Perscommunicatie: maak je boodschap nieuwswaardig

Zwijgen is in een communicatiemaatschappij een beetje doodgaan. Vandaar dat we dagelijks een bombardement aan communicatieprikkels ondergaan. Wie communiceert denkt dus beter na over een manier om het vertrouwen te winnen van zijn doelpubliek. Een boodschap die de ‘objectieve’ filter van de journalistiek doorstaat, heeft daarom een stapje voor.

Betalende advertentie versus gratis persbericht

Een journalistiek artikel waarin je boodschap gratis als nieuws wordt vertaald is veel krachtiger dan om het even welke betalende advertentie. Vandaar dat journalisten door voorlichters en bedrijven bestookt worden met massa’s persberichten. De selectie die op een redactie wordt gemaakt is bijgevolg moordend. 

Is er nieuws?

‘Nieuws’ is waar het op redacties om draait. Weten wat nieuws is, hoe je nieuws maakt en hoe je het aanbiedt, zijn vragen om over na te denken voor je je persbericht verstuurt. Want als er iets is waar journalisten op afknappen, dan zijn het persberichten die als een goedkope reclameslogan klinken. Ik weet waarover ik spreek want voor ik met KLA-4 Communicatie van start ging, was ik zelf 17 jaar journalist. 

Zullen we jouw boodschap eens aan de nieuwstest onderwerpen? 

Maak een afspraak

 

Bel Koen (0475 46 92 13) als je vragen hebt over: copywriting en perscommunicatie
Koen Lauwereyns

Stéphanie De Longueville

C’est un métier proche du travail de journaliste, mais qui nécessite un vrai talent de copy. Koen fait cela très bien ! Il est pro, respecte les délais et réalise un suivi efficace.