Zorg dat je persbericht nieuws bevat

Geschreven door Koen Lauwereyns 27 03 2015 Copywriting, Perscommunicatie

Op redacties luidt de stelregel dat ingaan op persberichten geen journalistiek is. Zelf nieuws zoeken, bellen, een netwerk uitbouwen, deadlines halen, daar komt het voor een journalist op aan. Nochtans, mocht dit de enig zaligmakende journalistieke praktijk zijn, dan zouden de zaterdagkranten morgen heel wat dunner zijn. Het kan een beetje tegenstrijdig klinken maar ook volume, kwantiteit dus, is een niet te onderschatten maatstaf voor de kwaliteit van een krant of magazine. En aangezien de journalist maar twee handen heeft en tikken met de tenen alsnog een probleem vormt, worden die verdomde persberichten, die zomaar komen binnenwaaien, plots wel interessant.

1/10

Afhankelijk van de bron durven de statistieken nogal eens verschillen maar een beetje journalist krijgt dagelijks al gauw gemiddeld een 15-tal persberichten, nieuwsbrieven en uitnodigingen op zijn tafel. Uit ervaring weet ik dat ongeveer een tiende ook meteen bruikbaar is. Een ander deel is latente informatie die later nog wel eens van pas kan komen en de rest is bagger. Ondanks de noeste arbeid die de boodschapper in zijn boodschap heeft gestopt, ongeacht de astronomische budgetten die aan de basis liggen van het nieuws dat nodig moest verspreid worden, gaat de drager de prullenmand in. Verfrommelen, deleten, weg ermee. Einde verhaal.

Bezorg het aan de juiste journalist

Zorgen dat je bovenaan het stapeltje komt te liggen, is dus de boodschap. Je persbericht opleuken met krullen en foto’s en veel hocuspocus bovenop een flitsende lay-out is echter niet de juiste manier. Het geheim schuilt in dat ene woordje dat ik hierboven terloops liet vallen: nieuws. Journalisten geven desnoods een paar vingers in ruil voor nieuws. Nuance: nieuws dat de journalist in kwestie aanbelangt. Als de man of vrouw in kwestie al twintig jaar alleen maar de trends in hondentoilettage volgt en hij of zij daardoor een beetje duf is geworden, dan zal zelfs het nieuws over een medicijn om kanker te genezen hem Siberisch koud laten.

Zorg er dus in eerste instantie voor dat je alleen een persbericht naar een journalist stuurt als je echt iets nieuws te vertellen hebt en vervolgens dat je persbericht bij de juiste journalist terechtkomt. Pas daarna hoef je je pas zorgen te maken over een pakkende titel, een informatieve inleiding en een bodytekst, die vooral niet meer vragen mag oproepen dan er beantwoord worden.

Benieuwd hoe ik je met je copywriting en marketing kan helpen?
Contacteer mij

Vond je dit artikel interessant?

Vul je e-mailadres in en krijg mijn artikels in je mailbox

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

Koen slaagt er als copywriter in om zich zodanig in te werken dat zijn schrijfstijl één wordt met de sfeer die onze klanten willen uitstralen.