Zeg duidelijk wat je van je websitebezoeker verwacht

Geschreven door Koen Lauwereyns 02 01 2017 Contentmarketing, Online, website

Je moet als ondernemer heel veel moeite doen om klanten te vinden en te behouden. Je kan er dus maar beter voor zorgen dat je mensen niet halverwege hun aankoopbeslissing in de steek laat. Gebruik op je website daarom duidelijke en eenduidige call to actions. Zo weten je bezoekers wat ze moeten doen om zo snel mogelijk van je diensten gebruik te kunnen maken.

Ik had in de Veldstraat aan de verleidingen van een dozijn of twee winkels weerstaan en was uiteindelijk de Galeria Inno binnen gestapt. Ik had een paar roltrappen genomen naar een koophemel, had gesnuffeld en geselecteerd, had een pashok gevonden en gepast, uitgetrokken en weer aangetrokken en tenslotte goed bevonden. Ik was tevreden met zoveel goede smaak en greep, terwijl ik met mijn kin een hemd en een t-shirt vastklemde, met mijn vrijgekomen halve onderarm naar mijn portefeuille. Toen ik mij realiseerde dat ik niet wist waar de kassa was. Geloof mij, je voelt je behoorlijk lullig.

Energieverlies

En dat is precies wat er gebeurt op heel wat commerciële websites als je bij gebrek aan duidelijke call to action (cta) niet meer weet wat van jou verwacht wordt. In het beste geval vind je na wat heen en weer genavigeer een vakkundig weggestopt mailadres of een telefoonnummer en als je dan nog gemotiveerd bent, kan je eindelijk contact proberen te leggen. Zo niet, dan klik je weg en zoek je een concurrent om je geld te spenderen.

In een megastore als de Galeria Inno wist ik dat er érgens een kassa moest zijn maar op een website liggen de afspraken hoegenaamd niet vast. Online is het daarom zo mogelijk nog belangrijker om je klant of lead duidelijk te maken wat je van hem verwacht. In het beste geval staat op elke pagina van je website een call to action. ‘Vraag een offerte’, ‘Maak nu een afspraak’, ‘Schrijf je in voor deze workshop’, ‘Lees verder’ bijvoorbeeld. Dat veronderstelt natuurlijk dat je daar zelf eerst goed over nagedacht hebt.

No stress

Zorg ervoor dat de call to action duidelijk is en dat je niet vervalt in het andere uiterste: een overload aan call to actions, die maakt dat je bezoekers te kampen krijgen met een acuut gevoel van keuzestress. Een webbezoeker verwacht dat je hem op een logische manier begeleidt naar een oplossing voor zijn probleem. Bij het bepalen van de informatiearchitectuur van je website is het vinden van die logica bijgevolg een toptaak. Het ontbreken van een helder concept is voor iemand die online shopt een belangrijke aanleiding om je als ondernemer te wantrouwen. Op het web kan je je potentiële klanten weinig harde zekerheden bieden maar de mogelijkheden om mensen af te schrikken zijn daarentegen veelvuldig.

Duidelijkheid impliceert tenslotte ook dat je vertelt wat er zal gebeuren als je bezoekers een call to action aanklikken. ‘Stel je vraag – op werkdagen mag je binnen de 24 uur een antwoord verwachten’. Dat is bij uitstek iets om rekening mee te houden op webshops. Consumenten zijn immers als de dood dat ze met een verkeerde muisklik (‘Ga naar de kassa’) een verbintenis zullen aangaan die hen veel centen zal kosten. 

Benieuwd hoe ik je met je copywriting en marketing kan helpen?
Contacteer mij

Lees ook: 
10 basistips voor een webschrijver die op het punt staat om verbannen te worden naar een onbewoond eiland

Vond je dit artikel interessant?

Vul je e-mailadres in en krijg mijn artikels in je mailbox

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

KLA-4 Communicatie denkt out-of-the-box en heeft het schrijfmétier in de vingers, dat voel je!