Waarom zie jij andere zoekresultaten voor je website dan ik?

Geschreven door Koen Lauwereyns 30 04 2015 Online, website, SEO

De ranking van je website in de zoekresultaten van Google durft al eens bokkensprongen te maken naargelang het moment van je zoekopdracht. Maar je positie kan ook variëren naargelang de computer van waarop de zoekopdracht wordt gelanceerd. Zo kan het perfect dat ik je website op 1 zie staan voor de zoekopdracht ‘de lekkerste garnaalkroket’, terwijl jij Google een kroket wil verkopen omdat jij je site voor dezelfde opdracht pas op positie 10 ziet staan.


Google is een groot beest met heel veel koppen en soms weet de ene kop niet wat de andere uitvreet. Laat ons die ‘koppen’ even vervangen door ‘datacenters’. 

Zodra je de zoekmachine een zoekopdracht serveert, stuurt Google die naar een van zijn talrijke datacenters. Afhankelijk van je lokatie, de pieken en dalen in het zoekverkeer en mogelijke storingen kan jouw zoekopdracht in pakweg Bommerskonte afgehandeld worden en die van mij, op exact hetzelfde moment, in New York. Aangezien niet alle datacenters ter wereld op hetzelfde ogenblik geactualiseerd worden, is een belangrijke oorzaak van de afwijkende resultaten meteen duidelijk.

Vooraleer je Google een kroket verkoopt, baseer je je dus best niet op 1 test maar spreid je je SERP-onderzoek beter over verschillende momenten.

Vond je dit artikel interessant?

Vul je e-mailadres in en krijg mijn artikels in je mailbox

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

Stéphanie De Longueville

C’est un métier proche du travail de journaliste, mais qui nécessite un vrai talent de copy. Koen fait cela très bien ! Il est pro, respecte les délais et réalise un suivi efficace.