Vertrouw mij verdomme!

Er is meer nodig dan een goed gekadreerde foto, een pittige slogan en een hip logo om online vertrouwen te wekken. Ook de grootste cyber-sjacheraar kan immers een frisse homepagina maken. Maar hoe ga je je bezoekers dan wel overtuigen dat jij een ondernemer bent die als geen andere hun ambities kan waarmaken?

Hoe vertel je je bezoekers op je website dat je geen netjes geklede (cyber)crimineel bent? Als vertrouwen wekken in het face-to-face-leven niet evident is, dan is dat online nog een pak moeilijker. 

Doe gewoon

Met gewoon-doen kom je echter al een pak verder. De neiging om je op je website mooier, hipper en intelligenter voor te doen dan offline leidt vaak tot een onnatuurlijk sfeertje dat bezoekers snel doorprikken. En wat dan? Als ze je al niet kunnen vertrouwen terwijl je je voorstelt, hoeven ze van de rest van je aanbod misschien ook niet bijster veel te geloven. Wantrouwen verdien je veel sneller dan vertrouwen. En het blijft veel langer nawerken.

Geen vakjargon of promotalk

Dat betekent ook dat je je vakjargon en technische termen beter achterwege laat. Die zullen misschien wel je ego doen groeien maar zeker niet je omzetcijfers. Gebruik de taal die je klanten gebruiken. Zeker op je homepagina en de onderliggende pagina’s waar je je diensten of producten voorstelt. Vooraleer je je webteksten schrijft of laat schrijven, is het daarom zinvol om na te denken wie je doelgroep(en) zijn, zodat je je taal daarop kan afstemmen.

Je vaste webteksten zijn evenmin een plek voor promotalk. Zeggen dat je de beste bent en dat je service uniek is, kan je ook lezen bij een dozijn concurrenten. Geef relevante informatie. Leg uit waaruit je meerwaarde bestaat, wat je producten uniek maakt en hoe je aanpak verschilt van de concurrentie. Inspireer je bezoekers op een creatieve manier, zodat ze zin krijgen om je te contacteren.

Contactgegevens

Doorgaans is een contactname wat je van hen verlangt. Zorg er dus voor dat je contactgegevens in het oog springen. Je vaste webteksten zijn in eerste instantie bedoeld om je potentiële klanten goesting te doen krijgen. Nadat ze getriggerd zijn, zal je de lead nog moeten binnenhalen. Daarom moet je bereikbaar zijn. Een telefoonnummer en een postadres zijn signalen dat je niet enkel uit bits en bytes bestaat maar echt wel uit bent op een persoonlijke ontmoeting.

Laat mensen, die via je contactformulier met jou in contact willen komen, niet in het ongewisse wat er gebeurt als ze op de verzendknop hebben gedrukt. Zeg hen dat je binnen de 24 uur terugbelt. En dat dat in het weekend misschien wat langer duurt. Da’s niet erg, het toont dat je een mens bent, die ook al eens graag naar zee gaat. Wat je ook belooft, kom je belofte na. Als je weet dat je maar om de twee dagen je mails checkt, maak daar dan 48 uur van.

Laat je zien zoals je bent

Iemand ontmoeten waarvan je hoopt dat hij je kan helpen, gaat gemakkelijker als je zijn foto al in je hoofd hebt zitten. Maar daarvoor moet die foto wel eerst op je website staan. Voor dienstverleners die live in contact komen met hun klanten zou dat bijgevolg een evidentie moeten zijn. Als ik klanten aanraad om een fotograaf te contacteren, hoor ik nochtans  standaard het zinnetje: “Oh neen, niet met mijn foto op de website!” 

Ze nemen liever hun toevlucht tot stockbeelden, waarop van die gladde jongens en meisjes staan die, voorovergebogen over een bureau of achter een computerscherm, je diensten als architect moeten aanprijzen. Een paar clicks verder kom je ze ook tegen als gezicht van een consultant in telecomdiensten, ik zeg zo maar iets. Het kan ook een verkooppunt voor veevoeders zijn. Stockfoto’s zijn het symbool bij uitstek van de onpersoonlijkheid die je absoluut wil vermijden, aangezien je je bezoeker wil overtuigen dat jouw aanbod uniek is. 

Drijfveren en passie

Zodra mensen zich aangesproken voelen door je aanbod, proberen ze online wat meer over je bedrijf en over de mensen die dat bedrijf runnen te weten te komen. Een ‘over ons’ pagina is een mooie plek om hen daarin tegemoet te komen. Maak er geen Wikipedia-pagina van, die bol staat van de facts & figures. Vertel liever over de drijfveren waarmee je doet wat je doet, over je passie. Gebruik wat je in de jaren 2000 op de pagina ‘visie en waarden’ had gezet om een aanstekelijk verhaal te maken.

Getuigenissen

Testimonials en klantenervaringen in alle vormen en formaten zijn een manier om ‘derden’ jouw beweringen te laten bevestigen. Zorg ervoor dat je klanten getuigenis willen afleggen met naam en toenaam en liefst ook nog met hun foto erbij. Beperk je niet tot wierook en lofbetuigingen. Een case waarin er ook plaats is voor de hindernissen waarmee je te kampen kreeg en de dingen die moeite hebben gekost, geven de lezer het signaal dat je je niet laat afschrikken door tegenslag. Maar vooral ook dat je eerlijk genoeg bent om dat toe te geven. Eerlijkheid en vertrouwen zijn wel vaker ingrediënten voor een goed huwelijk.

Blog

Schrijf blogberichten waaruit je vakkennis en expertise blijken en waarmee je jezelf als autoriteit kan voorstellen. De reacties die ze genereren zijn een manier om het gesprek met je klanten en potentiële klanten te voeden en interesse te wekken. In tegenstelling tot je vaste webteksten, kan je je bovendien veroorloven om af en toe heel technisch te worden. Je hoeft hier bovendien niet per se bondig te zijn. Als wat je schrijft relevant is, zullen mensen die je hulp kunnen gebruiken, zeker de tijd nemen om je te lezen.

Benieuwd hoe ik je met je copywriting en marketing kan helpen?
Contacteer mij

 

LEES OOK:
10 basistips voor een webschrijver die op het punt staat om verbannen te worden naar een onbewoond eiland

 

Vond je dit artikel interessant?

Vul je e-mailadres in en krijg mijn artikels in je mailbox

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

Stéphanie De Longueville

C’est un métier proche du travail de journaliste, mais qui nécessite un vrai talent de copy. Koen fait cela très bien ! Il est pro, respecte les délais et réalise un suivi efficace.