Spelfouten zijn slecht voor je omzet

Een correcte spelling en een levendig taalgebruik leveren een positieve bijdrage aan de geloofwaardigheid van je website. Het gebrek daaraan draagt bij tot het wantrouwen dat mensen sowieso al moeten overwinnen vooraleer ze wat dan ook online ondernemen. Jou contacteren om je in te huren of je producten kopen bijvoorbeeld.


Ben je een slechtere vader als je achteraan een werkwoord een t te veel schrijft? Uiteraard niet. Ben je een overschat vakman als of een ‘die’ met een ‘dat’ verwart? Ook niet (tenzij je de auteur bent van de volgende editie van het Groot Dictee der Nederlandse Taal). Spel- en taalfouten zijn niet levensbedreigend. Maar volgens sommige bronnen zijn ze er wel de oorzaak van dat ondernemers online heel wat omzet laten liggen. 

De eerste indruk

Op het internet heeft alles met vertrouwen te maken. Cybercriminelen van allerlei rang en stand zorgen er echter voor dat wantrouwen de basishouding geworden is. Als onlinespeler begin je bijgevolg met een achterstand en moet je alle zeilen bijzetten om het vertrouwen van je bezoeker te winnen. 

Geloofwaardigheid is echter geen knop die je programmeur kan aan al uit zetten. Je creëert geloofwaardigheid door alert te zijn bij het bepalen van je content, het structureren van je informatie en de copywriting. Ik schreef daar een tijd geleden al een blogbericht over. Slordig taalgebruik vermijden, draagt daar zeker ook toe bij. Iemand vertrouwen of niet heeft immers vaak te maken met banale waarnemingen, waarvan de som niets anders is dan die fameuze ‘eerste indruk’.

Snel kiemend wantrouwen

Ook al weet ik rationeel dat je geen slechtere loodgieter bent omdat je een dt-fout hebt geschreven of een voornaamwoord verkeerd gebruikt, toch geef je mij ongewild het signaal dat je het niet al te nauw neemt met details. Misschien rij je er straks ook de kantjes af als je mijn lekkende waterleiding moet herstellen. 

Die twijfel is een klein maar snel kiemend zaadje dat binnen een paar seconden uitgroeit tot een baobab van wantrouwen. Het kan de reden zijn waarom mensen afhaken en binnen de paar seconden al met hun cursor richting rechts boven navigeren. Kruis erover. Daardoor daalt je conversie (bezoekers die de actie ondernemen die je van hen verlangt) en zal je uiteindelijk ook minder omzet zal genereren. 

Toegegeven, het is misschien een beetje kort door de bocht, omdat conversie niet enkel een gevolg is van vertrouwen, maar als je spelfouten en slordigheden kan vermijden, waarom zou je het dan niet doen?

Benieuwd hoe ik je met je copywriting en marketing kan helpen?
Contacteer mij

Lees ook: 
10 basistips voor een webschrijver die op het punt staat om verbannen te worden naar een onbewoond eiland

 

Photo credit: The British Library via Foter.com / No known copyright restrictions
credit: The British Library via Foter.com / No known copyright restrictions

Vond je dit artikel interessant?

Vul je e-mailadres in en krijg mijn artikels in je mailbox

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

KLA-4 Communicatie denkt out-of-the-box en heeft het schrijfmétier in de vingers, dat voel je!