Praat niet over jezelf maar over de behoeften van je klanten

Het zijn niet zozeer de webshops die ons koopgedrag de jongste 15 jaar hebben veranderd. Het is vooral de mogelijkheid om via het internet heel snel relevante productinformatie in te winnen dat particuliere consumenten en hun ‘vertrouwde’ handelaars parten speelt.

Als je stofzuiger kapot was, ging je vroeger bij de lokale electrohandel langs om naar de nieuwste modelletjes te informeren. Je kende de man al jaren. Hij kwam altijd aan huis om reparaties te doen en je vertrouwde op zijn vakkennis. Je koos je het product dat de verkoper best kon aanprijzen en je toog vervolgens naar huis om de resterende treden van de traploper een beurt te geven.

Bij een total loss halverwege de traploper grijp je vandaag naar je smartphone. Je tikt ‘stofzuiger zonder snoer’ in, vergelijkt de suggesties, vormt je een oordeel en zoekt vervolgens een handelaar die het product tegen de voordeligste prijs of de beste beloftes aanbiedt. Vaak kan je het ook meteen via de webshop bestellen, zodat het de volgende dag al aan de voordeur staat.  

Je klant beslist niet langer in je winkel

Als lokale verdeler afwachten tot je vertrouwde klant de deurbel doet klingelen, is bijgevolg niet langer een bedrijfszekere aanpak. In het beste geval doet die klant dat nog steeds maar weet hij al precies wat hij wil. De kans is klein dat hij zich op dat moment nog op andere gedachten laat brengen. Als je hem wil beïnvloeden, zal je dat vroeger in zijn aankoopproces moeten doen.

Als gespecialiseerde, lokale retailer ben je vandaag niet meer de enige informatiebron. Je communicatiestrategie afstemmen op de boodschap dat je de beste vakman bent, unieke producten aanbiedt of dat je je klanten maatwerk levert, volstaat niet meer om het verschil te maken. Omdat je collega dat een straat verder wellicht ook al doet maar vooral omdat hij thuis wil beslissen over zijn aankoop.

Efficiënter tegen een lagere kost

Het is dus zaak om je potentiële klant zo snel mogelijk in zijn beslissingsproces aan te spreken. Niet door jezelf de hemel in te prijzen en te vertellen hoe goed je wel bent en hoeveel ervaring je al hebt opgebouwd maar vooral door te achterhalen wat je klant nodig heeft en in te spelen op zijn concrete behoefte. En daarvoor zijn onlinekanalen vandaag een zeer handige keuze. Je eigen website, social media, nieuwsbrieven of een filmpje waarin je met beelden je meerwaarde aantoont. De mogelijkheden zijn eindeloos en de voordelen niet min.

  • Je kan je doelgroep nauwkeurig afbakenen.
  • Persoonlijker communiceren.
  • Je kosten beter onder controle houden.
  • Een dialoog met je doelgroep opstarten, waardoor je beter weet wat zijn concrete behoeften zijn waardoor je daar beter op kan inspelen.
  • Sneller inspelen op actualiteit.
  • Je bent minder afhankelijk van (langlopende contracten met) externe partijen zoals uitgevers, agenten, vertegenwoordigers, … waardoor je de controle beter kan bewaren.
  • Je kan je investering beter laten renderen.

Benieuwd hoe ik je met je copywriting en marketing kan helpen?
Contacteer mij

Lees ook: 
10 basistips voor een webschrijver die op het punt staat om verbannen te worden naar een onbewoond eiland

Vond je dit artikel interessant?

Vul je e-mailadres in en krijg mijn artikels in je mailbox

Reacties op dit artikel

Dit is helaas waar zoveel bedrijven nog de mist in gaan. Ze beschouwen promopraatjes en verhalen over waarom hun product of dienst zo goed is, als "content". Vertrekken vanuit de behoeften van de klant wordt nog veel te weinig gedaan.

Gepost op 24 november 2016 door Content Marketing

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

Stéphanie De Longueville

C’est un métier proche du travail de journaliste, mais qui nécessite un vrai talent de copy. Koen fait cela très bien ! Il est pro, respecte les délais et réalise un suivi efficace.