Vandaag zetten we een nieuwe website (en een fulltime sales) aan het werk

Sinds Frédérique Macron voltijds bij KLA-4 aan de slag is, doen we meer dan schrijven alleen. Ik ben nog steeds de copywriter en perscommunicatie blijft mijn stokpaardje maar het geschreven woord kan voortaan ook gewoon een onderdeel zijn van een geïntegreerde communicatiecampagne die Frédérique ontwikkelt en coördineert. Daarom was onze site toe aan een 3.0 versie. Want wat ben je met een website als hij je niet (meer) helpt om je onderneming verder uit te bouwen?

Niets.

Maar wat moet die nieuwe website dan wel doen dat de vorige niet deed? Het antwoord is simpel: mensen geïnteresseerd maken in de oplossingen die we sinds enkele maanden bieden, hen vertrouwen inboezemen zodat ze contact opnemen en uiteindelijk klant worden. Onze website is met andere woorden onze derde fulltime (24/7) medewerker die zich met de sales zal bezighouden.

Een website heeft liefde en aandacht nodig

De 2.0 site die vandaag in het archief verdween, heeft zijn werk gedaan, tot het moment dat ik hem niet meer heb geupdate en er geen nieuwe content meer op verscheen. Zoals pakweg 70 procent van de professionele websites, stierf hij vervolgens een trage dood. Je kon zijn doodstrijd volgen via Google Analytics. De bezoekers bleven weg omdat we voor belangrijke kernwoorden ‘copywriting’, ‘perscommunicatie’, ‘persberichten’,… dramatisch zakten in de zoekresultaten. En dat kwam dan weer omdat de zoekrobots hem steeds minder kwam scannen aangezien ze in het snotje kregen dat er zelden nog nieuwe content op verscheen. Uiteindelijk sprak hij niet meer. Absoluut: eigen schuld dikke bult. Een website heeft aandacht nodig. Hij die zijn klanten aanmaant om nieuwspagina’s en social media-accounts regelmatig te updaten, deed dat zelf niet. De liefde was uit.

Content. Context. Tekst.

Maar jullie weten natuurlijk wel beter. De reden daarvoor was de structurele verandering binnen KLA-4. Door de komst van Frédérique waren we niet langer een schrijfbedrijf maar werden we een communicatiebedrijf. Die omschakeling was te ingrijpend om even snel op te lossen met een nieuwe blogpost. Samen met Newance bouwden we dus een nieuwe, met een doordachte architectuur. Newance doet in resultaatgerichte websites, niet in lege dozen met een blinkende strik rond.

De content bepalen waarmee je de doos vult en uitvogelen hoe je die content aanbiedt, is 90 procent van het werk. Het is uitgerekend dat wat ik de voorbije jaren voor tientallen klanten heb gedaan. Maar toegegeven, als je er moet aan beginnen voor jezelf, is dat niet zo evident. Behalve over het maken van tekst (Koen) en content in het algemeen (Koen en Frédérique), moest het ook over de context (Frédérique) gaan. De context maakt van losse communicatie-inspanningen een geïntegreerde aanpak met een duidelijk doel.

Of het gelukt is, moet over enkele maanden blijken uit meer leads, meer lezers van blogberichten en social media-posts, meer klanten en bijgevolg ook meer omzet. Onze nieuwe salesmedewerker mag er meteen aan beginnen.

Vond je dit artikel interessant?

Vul je e-mailadres in en krijg mijn artikels in je mailbox

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

KLA-4 Communicatie denkt out-of-the-box en heeft het schrijfmétier in de vingers, dat voel je!