Maak het de prins gemakkelijk om Doornroosje wakker te kussen

Je commerciële website heeft één belangrijk doel: je klanten helpen. (Dat daardoor je omzet en je winst verhoogt, is een aangenaam bijverschijnsel.) Alle content die helpt om dat te realiseren, verdient op de één of andere manier een plaats op een actiegerichte website. Maar alles wat die doelstellingen voor de voeten loopt, hoort er niet thuis. Keuzes maken en focussen is dus de boodschap.

De grote valkuil van je eigen webteksten te schrijven is het gebrek aan afstand tot je activiteit. Het is bijzonder moeilijk om vanuit het standpunt van je klant te schrijven als je veel te vertellen hebt over je kennis en je expertise. Je wil bovendien niet dat je toekomstige bezoekers ook maar één moment vermoeden dat je hun specifieke probleem niet kan oplossen. Dus probeer je zo snel mogelijk, zo veel mogelijk nuances in je teksten te verwerken, in de hoop dat iedereen er zich in zal herkennen.

Je bezoeker heeft geen tijd om zich een weg te hakken

De realiteit is dat hoe specifieker, gedetailleerder of technischer je probeert te worden, hoe meer bezoekers zich niet meer zullen herkennen. Doe je dit meteen al op de homepagina, dan moeten geïnteresseerde bezoekers zich eerst een weg banen door bergen details vooraleer ze de essentie op het spoor komen. En daar hebben ze geen tijd voor. Denk aan die 100 lange jaren dat Doornroosje heeft moeten slapen vooraleer een mooie prins de moed vond om het struikgewas te lijf te gaan. Zolang wil je heus niet wachten vooraleer je via je website een nieuwe klant over de vloer krijgt.

Volledigheid is geen doel op zich

Een commerciële website is een verkoopinstrument waarmee je, in combinatie met wellicht nog andere salestools, je omzet wil boosten. Tenzij het over een webshop gaat of een inschrijvingswebsite, is het zelden de bedoeling dat bezoekers op je website meteen ook iets aankopen. Doorgaans wil je dat ze een afspraak maken of een adres achterlaten, zodat je hen in een persoonlijk verkoopgesprek kan overtuigen, met alle mogelijke details die enkel in hun situatie relevant zijn.

Volledigheid nastreven is op een website daarom zelden een doel op zich. Beperk je tot die informatie die voldoende interesse opwekt en vertrouwen wekt om potentiële klanten een volgende stap te laten zetten. 

Benieuwd hoe ik je met je copywriting en marketing kan helpen?
Contacteer mij

Lees ook:

10 basistips voor een webschrijver die op het punt staat om verbannen te worden naar een onbewoond eiland

Vond je dit artikel interessant?

Vul je e-mailadres in en krijg mijn artikels in je mailbox

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

KLA-4 Communicatie denkt out-of-the-box en heeft het schrijfmétier in de vingers, dat voel je!