Maak ambassadeurs van je medewerkers

Geschreven door Frédérique Macron 17 03 2015 Actueel , Employer branding

Een simpel, maar geweldig onderschat aspect van employer branding: het begint in je eigen organisatie en nergens anders. Het is onbegrijpelijk dat velen employer branding nog associëren met ‘de personeelsadvertentie’ terwijl ze hun eigen medewerkers als uitdrager van de bedrijfscultuur negeren.

Klachten op de lijn Brussel-Gent

Wat me de voorbije weken als prille en occasionele NMBS klant opviel, is dat slechts één onderwerp de stilte op de spitstrein doorbreekt en dat is 'de baas die niet deugd'. Dat gejammer van mensen over hun baas (“Als hij denkt dat ik dát er ook nog eens ga bijnemen!”) en dat geroddel over hun baas (“Zo moet ze tegen mij niet meer spreken!”) is werkelijk hemeltergend. Het gaat consequent over negatieve belevingen op het werk. En de rechtstreekse baas, die staat in de ‘kwallenlijst’ helaas uitgesproken op nummer 1. Hij (zij ook!) luistert niet, hij stuurt niet aan, hij communiceert niet over de veranderende teamstructuur, hij koppelt niet terug. Kortom, het is kommer en kwel met die man (of vrouw!). Soms weet je als ‘afluisterende’ medepassagier meteen ook waar de klagers werken. Omdat ze het luidop zeggen. Omdat ze documenten met hoofding van hun werkgever op het tafeltje voor je schuiven.

Zijn het diezelfde mensen die ’s avonds, als de kinderen in bed liggen en ze languit met hun iPad op de sofa glijden, hun klaagzang verderzetten op Facebook? Zijn het diezelfde mensen die tijdens het familiebezoek hun neefje afraden om een vakantiejob te vragen in hun bedrijf?

Ik geef toe, het zijn meestal niet de Gen Y’s die op de trein openlijk hun baas zwart maken. Die generatie heeft op het werk, oortjes in, via 3G, al zitten chatten met hun ruime netwerk om zo snel mogelijk een nieuwe job te vinden. Zij maken zich daar na de werkuren liever niet meer druk over. En gelijk hebben ze.

Ambassadeurs van een goed/slecht imago

Medewerkers, van de meest gepassioneerde tot de meest ingedommelde, zijn ambassadeurs. Ambassadeurs van een mooi verhaal of ambassadeurs van een horrorscript. Als rechtstreeks leidinggevende regisseer jij dat verhaal van start tot eindgeneriek. Je kan er dus maar best alles aan doen om naar je team te luisteren, hen behoorlijk te informeren, te betrekken, te ondersteunen, om de juiste taal te gebruiken, voor de juiste generatie.

Als organisatie kan je het verschil maken als je werk maakt van ambassadeurschap en als je wakker ligt van wat je medewerkers buiten de bedrijfsmuren over je vertellen. Want een half coupé klagers tijdens het spitsuur op de lijn Brussel-Gent kan je werkgeversimago en bij uitbreiding je volledige reputatie in no-time naar de verdommenis helpen.

Vond je dit artikel interessant?

Vul je e-mailadres in en krijg mijn artikels in je mailbox

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

Koen slaagt er als copywriter in om zich zodanig in te werken dat zijn schrijfstijl één wordt met de sfeer die onze klanten willen uitstralen.