Je website moet een frituur zijn waar het licht brandt en het vet heet staat

Je hebt een stevig stapje in de wereld gezet. Het is laat en je bent op weg naar huis maar plots knaagt er nog een hongertje. Gelukkig brandt het licht van je favoriete frituur nog. Hoe groot is de frustratie als blijkt dat het vet al koud is en de chef aan het opruimen is. Je zou kunnen vragen om het vuur weer aan te steken maar je bent te moe om je overredingskracht te gebruiken.

Als je een honger voelt, wil je snel een remedie om opnieuw een voldaan gevoel te krijgen. Het is geen optie om eerst te gaan slapen en morgen tegen de middag nog eens bij de frituur langs te lopen. Zo werkt het niet. Nochtans zijn er veel websites waar het licht wel brandt maar waar je op je honger blijft zitten omdat je niet snel genoeg bediend wordt.

Snelheid is part of the game

Online op zoek gaan naar een leverancier is niet te vergelijken met een zondagswandeling in het park. Je hebt als consument een doel voor ogen en zoekt iemand die jou een heel concreet product kan leveren of een dienst waarmee je je ambitie realiseert. Snelheid is part of the game. Kom jij niet snel genoeg ter zake, wees dan maar gerust dat je concurrent dat wel doet.

Snel ter zake komen heet op een website: de relevantste informatie meteen in het oog laten springen. Informatie die direct inspeelt op de behoefte van je bezoeker.

  • Zoekt hij iemand om zijn lekkende dakgoot te herstellen, stop ‘Dakgoot herstellen’ dan niet weg in het dropdownmenu ‘Dakwerken’.
  • Wil hij een familiefeest organiseren, stop ‘Familiefeesten’ dan niet weg onder de nietszeggende knop ‘Evenementen’.
  • Heeft hij advies nodig van een interieurarchitect om zijn interieur in te richten, zorg dan dat je telefoonnummer meteen opvalt.
  • Heeft hij nog altijd zin in frieten omdat zijn favoriete frituur daarnet gesloten bleek, zorg dan dat je bovenaan je homepagina zegt dat je zijn bestelling binnen het halfuur dampend aan huis bezorgt.

Design komt later

Mensen die online op zoek gaan naar een oplossing voor hun probleem, willen vooral kunnen genieten van het bevredigend gevoel achteraf. Jouw website maakt daar geen deel van uit, het is hoogstens een medium om dat gevoel te realiseren. Nadenken over je bezoeker en wat hij wil, over het structureren van je informatie en de route die je je bezoeker wil laten afleggen, is bijgevolg geen overbodige luxe. Liefst lang voor je je zorgen begint te maken over het design en de sfeer die je website zal uitstralen.

Benieuwd hoe ik je met je copywriting en marketing kan helpen?
Contacteer mij

Lees ook: 
10 basistips voor een webschrijver die op het punt staat om verbannen te worden naar een onbewoond eiland

 

Vond je dit artikel interessant?

Vul je e-mailadres in en krijg mijn artikels in je mailbox