Kies je voor u of gebruikt u ook je?

Geschreven door Koen Lauwereyns 19 05 2017

Als ik er expliciet naar vraag, dan zijn mijn opdrachtgevers doorgaans akkoord dat ik hun vaste webteksten in de je-vorm schrijf. Tot ze het resultaat zwart op wit geschreven zien staan en hun voorhoofd plots lichtjes begint te parelen van het angstzweet. Spreken we de bezoeker online aan met ‘je’ of ‘u’? En steven je af op een bankroet als je de verkeerde keuze maakt?

De boodschap dat we online vooral persoonlijk moeten zijn, is stilaan doorgedrongen. We spreken de bezoeker bijgevolg bij voorkeur aan in de tweede persoon enkelvoud. In het Nederlands is de kous daarmee echter niet af. Je staat immers voor de keuze tussen ‘u’ en ‘je’.

Het u-kamp

Op school heb je geleerd dat die ‘u’ de beleefdheidsvorm is, voorbestemd om mensen aan te spreken die je niet kent. Aangezien je met je website doorgaans vooral mensen probeert te bereiken die je niet kent, zou dat betekenen dat je online voor de u-vorm moet kiezen. Je zal echter zien dat je teksten daardoor een hautaine, ietwat afstandelijke sfeer scheppen, die je eigenlijk niet bedoeld had.

Het je-kamp

De je-vorm dan maar, waardoor je copy en bij uitbreiding de manier waarop je graag zaken doet, meteen jovialer, nonchalanter, vertrouwelijker overkomt. Een cadeau voor iemand die op een gemoedelijke manier zaken wil doen. Ware het niet dat sommige dienstverleners precies daardoor argwanend tegenover die je-vorm staan. Ze vrezen dat hun klanten het gevoel krijgen dat ze als vertrouwenspersoon te gretig zijn om in hun comfortzone te komen.

Belgisch-Nederlands

Tot daar de kampen die we moeten proberen te verzoenen.

Een argument pro ‘u’ en ‘uw’ is typisch Vlaams of Belgisch-Nederlands zo je wil. De u-vorm wordt tussen Oostende en Maasmechelen ook in de spreektaal vaak gebruikt als een alternatief voor ‘je’. ‘U’ en ‘uw’ klinken ons Vlamingen vertrouwd in de oren. We associëren de woordjes niet per se meer met beleefdheid maar gebruiken ze evengoed om tegen onze kinderen te zeggen dat ze hun jas moeten aandoen of tegen de buurman dat hij mag gaan zitten.

Een argument tegen de u- en voor de je-vorm is dan weer dat beleefdheid en discretie niet enkel afhangen van een één- of tweeletterwoord. De tone of voice die je in heel je website aanslaat, de informatie die je verstrekt, de manier waarop je mensen te woord staat aan de telefoon, … zijn even belangrijk om je bezoeker het signaal te geven dat je hen wil helpen vanuit een respectvolle houding als als professional. Zonder dat je meteen ook met hen op café wil gaan.

Je is ook men

De praktijk leert nog iets merkwaardig. We gebruiken ‘je’ vaak als een alternatief voor het vermaledijde ‘men’. In een tekst bijvoorbeeld waarin we het over gewoontes van mensen hebben of een gang van zaken willen schetsen, die niet per se van toepassing zijn op de persoon die je op dat ogenblik aanspreekt.

Vandaar dat ik het perfect te verantwoorden vind dat we in vaste webteksten, waarin we voor de u-vorm hebben gekozen omdat we dat beleefd en minder direct vinden, ook ‘je-s’ kunnen aantreffen. Als we iets uitdrukkelijk van de lezer verwachten of de voordelen van een samenwerking bespreken, gebruiken we dan ‘u’. Terwijl we even later ‘je’ bezigen als het over algemeenheden gaat die van toepassing kunnen zijn voor een onbenoemde groep mensen.

Benieuwd hoe ik je met je copywriting en marketing kan helpen?
Contacteer mij

Lees ook: 
10 basistips voor een webschrijver die op het punt staat om verbannen te worden naar een onbewoond eiland

Vond je dit artikel interessant?

Vul je e-mailadres in en krijg mijn artikels in je mailbox

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

Emmanuelle Adam

De jarenlange ervaring in HR, communicatie en marketing laat zich duidelijk voelen en dat zorgt voor een erg interessante mix. KLA-4 Communicatie is voor Cofely dan ook een betrouwbare en aangename partner.