Vertel in de hoofdtitel van je homepagina wat je hoofdactiviteit is

Geschreven door Koen Lauwereyns 05 12 2016 Webteksten, Copywriting, Online, SEO, copywriter

Als je een brood nodig hebt dan zoek je naar een bakker. Als je kraan lekt, dan heb je een loodgieter nodig. Als je een risico loopt, dan wil je een verzekeraar die dat verzekert. Als je twijfelt, dan Google je een zoekrobot. Echte mensen hebben echte behoeften die ze zo snel mogelijk willen bevredigen. Laat ze dus op je website niet gissen wat je doet of zoeken om te achterhalen of jij de dienst of het product kan leveren die hen uit de nood helpt. 

Links bovenaan is the place to write

Mannen doen er 4 seconden over en vrouwen slechts 2. In die tijd beslissen ze of ze je website relevant genoeg vinden om verder te lezen. Aangezien eyetrackings hebben uitgewezen dat we een webpagina in een F-vorm scannen en bijgevolg bovenaan links beginnen, hoort daar de belangrijkste boodschap van je website te staan. Daar vertel je wat je voor je bezoeker kan betekenen.

Gebruik de woorden van je klant

Om het meeste kans te hebben dat hij of zij zich aangesproken voelt door je activiteit, probeer je bovendien om in die hoofdtitel meteen zo concreet mogelijk in te spelen op de behoefte van je potentiële klant. Daarom is het belangrijk om te weten welke woorden je klanten gebruiken om op zoek te gaan naar iemand die hun behoeften kan vervullen.

Schrijf niet voor jezelf (of je ego)

In principe zou het voor elke ondernemer een fluitje van een cent moeten zijn om die ene verklarende hoofdtitel te verzinnen. Het gaat tenslotte over de essentie. Veel ondernemers nemen echter bewust of onbewust hun toevlucht in een titel die hun activiteit verbloemt of ze kiezen voor een eerder poëtisch aandoende omschrijving. Die is doorgaans bedoeld om de esthetiek van het webdesign niet te verstoren of om hun ego te strelen. Dat laatste is heel menselijk maar niet per se een goede zet om de omzet te verhogen. Klanten spreken immers niet in metaforen of technisch jargon. Ze willen een signaal dat ze begrepen worden in de taal die zij spreken.

Benieuwd hoe ik je met je copywriting en marketing kan helpen?
Contacteer mij

Lees ook:
10 basistips voor een webschrijver die op het punt staat om verbannen te worden naar een onbewoond eiland

Vond je dit artikel interessant?

Vul je e-mailadres in en krijg mijn artikels in je mailbox

Emmanuelle Adam

De jarenlange ervaring in HR, communicatie en marketing laat zich duidelijk voelen en dat zorgt voor een erg interessante mix. KLA-4 Communicatie is voor Cofely dan ook een betrouwbare en aangename partner.