Heerlijk heldere webteksten

Professionele websites worden niet gemaakt om het ego van de opdrachtgever te strelen maar om een commercieel doel te bereiken. Daarom is de eerste opdracht dat hun boodschap snel doordringt. Een heldere schrijfstijl en eenvoudige woorden komen daarbij van pas.

Als je tijdens een avondje uit een meisje wil versieren, dan sta je doorgaans iets langer voor de spiegel dan als je je ’s morgens klaarmaakt voor een meeting met je baas. Voor een ondernemer die klanten wil verleiden met zijn website, geldt precies hetzelfde. Zijn website is de spiegel van zijn onderneming. 

Te veel make-up

Vandaar dat professionele websites nauwelijks aan de verleiding kunnen weerstaan om zichzelf wat mooier voor te stellen dan ze werkelijk zijn. Helaas is ‘mooier’ zelden synoniem voor ‘stijlvoller’ maar al te vaak aanleiding voor het aanbrengen van overdadig veel oogschaduw, blush en vettige lippenstift in de vorm van vakjargon, moeilijke zinsconstructies en bij voorkeur Engelstalig vocabulaire. Ze zijn bedoeld om de onderneming of de ondernemer belangrijker of intelligenter voor te stellen. De onderliggende gedachte is dat eenvoudige, heldere mensentaal de schijn wekt dat de producten of oplossingen die worden aangeboden hun geld niet waard zijn. Of dat er op zijn zachtste gezegd niet lang genoeg over nagedacht is.

Webbezoekers willen geen hindernissen nemen

Ik laat in het midden of dat laatste waar is maar op een website staan ingewikkelde zinsconstructies, academische synoniemen en vakjargon sowieso gelijk aan bezoekers wegjagen. Bezoekers komen immers op een professionele website met een verwachting die ze snel willen ingelost zien. En niet om het ego te strelen van een bedrijf dat zichzelf graag bezig hoort en vergeet in te spelen op de behoefte van zijn potentiële klanten. Moeilijk taalgebruik en te veel navelstaarderij zijn hindernissen die bezoekers ervan weerhouden om verder te lezen, vervolgens vertrouwen te winnen en uiteindelijk de actie te ondernemen die de ondernemer van zijn webbezoeker verlangt. 

Vertel het aan je moeder

Je website opmaken om klanten te verleiden is een topidee. Maar doe dat in dezelfde taal die je gebruikt om iets uit te leggen aan je moeder. Die zit heus niet meer te wachten op een reclameslogan die je beter voordoet dan je bent. Integendeel, ze is vooral oprecht geïnteresseerd in wat die zoon of dochter, die ze zo goed kent, te vertellen heeft of gepresteerd heeft. Net zoals je klanten.
 

Vond je dit artikel interessant?

Vul je e-mailadres in en krijg mijn artikels in je mailbox

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

Koen slaagt er als copywriter in om zich zodanig in te werken dat zijn schrijfstijl één wordt met de sfeer die onze klanten willen uitstralen.