Geef ons een verhaal en vergroot je kansen op een happy ending

Geschreven door Koen Lauwereyns 23 12 2016 Webteksten, Employer branding, website

Heb je er ooit bij stilgestaan hoe absurd het is om een auto te (willen) kopen van 20.000 euro als je met een exemplaar dat de helft zoveel kost even vlot en comfortabel van punt A naar punt B kan rijden? Meer nog, heb je je al afgevraagd waarom je liever met een Audi rijdt dan met een Skoda, ook al weet je dat in die laatste exact dezelfde motor zit dan in die dure Audi.

Het volstaat als autodealer niet om potentiële klanten te overtuigen met de volstrekt logische boodschap dat je voertuigen verkoopt die je naar je bestemming kunnen brengen. Niet zozeer wàt een leverancier ons wil verkopen maar de mate waarin hij een antwoord geeft op de hoe- en waarom-vraag, zal ons al dan niet overstag doen gaan. We willen een verhaal horen.

Waarom en hoe doe je het?

Mensen houden van verhalen. Verhalen bevatten emoties die we in het beste geval erkennen en willen ervaren. Hoe rationeel we ook proberen te zijn, je kan die niet uitschakelen. Zelfs als je als techneut zwicht voor motorisaties en cijfers en statistieken, zal je graag willen vernemen met welke precisie en passie ingenieurs het ding afgeregeld hebben en waarom ze die keuze en niet die andere hebben gemaakt.

Een manier om je te onderscheiden

Rekening houden met dit psychologisch eigenaardigheidje is dus niet onbelangrijk als je een website bouwt. Door enkel aandacht te besteden aan je producten en diensten dreigt je website weg te zinken in een massa gelijkaardige websites die precies hetzelfde doen. Terwijl je je als ondernemer kan onderscheiden door het verhaal achter je product of dienst te vertellen.

Wil je meer kans maken op een happy ending, vertel dan wat je drijft of belangrijk vindt, hoe je de dingen graag aanpakt of maakt en waarom je dat op die manier doet. 

Benieuwd hoe ik je met je copywriting en marketing kan helpen?
Contacteer mij

Lees ook:

10 basistips voor een webschrijver die op het punt staat om verbannen te worden naar een onbewoond eiland

Vond je dit artikel interessant?

Vul je e-mailadres in en krijg mijn artikels in je mailbox

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

Stéphanie De Longueville

C’est un métier proche du travail de journaliste, mais qui nécessite un vrai talent de copy. Koen fait cela très bien ! Il est pro, respecte les délais et réalise un suivi efficace.