GEBRUIK GEEN UITROEPTEKENS OF CAPS LOCK!!!!

Uitroeptekens horen zelden thuis in een tekst. Anders dan een punt, een komma of een vraagteken is een uitroepteken geen neutraal leesteken. Terwijl je als auteur je boodschap een gevoel van urgentie of belang probeert mee te geven, is het enige resultaat dat je lezer je betweterig, onbeschoft of arrogant zal vinden.

Of je al dan niet een uitroepteken gebruikt, zal bovendien niets veranderen aan de betekenis van een zin. Het helpt je ook niet om in een reeks woorden een structuur te zien. Daarvoor kan je evengoed een punt gebruiken. Een uitroepteken maakt je schreeuwerig en dat is zelden een ideaal uitgangspunt om tot een vruchtbare dialoog te komen. (Tenzij je de ontvanger natuurlijk wil waarschuwen dat er een tientonner in razende vaart op hem afkomt. Al lijkt een e-mail in dat geval ook niet meteen het beste medium.)

Spamfilters zijn allergisch aan uitroeptekens

Niet gebruiken dus. En zeker niet in de onderwerpregel van je e-mail. Ook spamfilters zijn immers allergisch aan uitroeptekens. Ze doen je mail nog sneller dan anders in de prullenmand terechtkomen.

Bij uitbreiding kan je om dezelfde redenen ook je Caps lock-knop beter nooit bezigen. ZINNEN NAAR JE LEZERS ROEPEN IN KAPITALEN, IS DE PERFECTE MANIER OM JE BOODSCHAP METEEN TE ONTKRACHTEN!!!

Er zijn subtielere manieren om in geschreven teksten gevoel te leggen. Relevante inhoud die de lezer doet verder lezen, bijvoorbeeld. Titels die de lezer aanspreken op wat hem interesseert. Vergelijkingen, synoniemen, …

Tenslotte klinkt gefluister vaak veel luider dan een schreeuw. Toch?

Benieuwd hoe ik je met je copywriting en marketing kan helpen?
Contacteer mij

Vond je dit artikel interessant?

Vul je e-mailadres in en krijg mijn artikels in je mailbox

Bij KLA-4 Communicatie krijg je kwaliteit, flexibiliteit en snelheid. Lab9 is dan ook een zeer tevreden klant!