Eis concrete begeleiding bij de bouw van je website

Geschreven door Koen Lauwereyns 01 02 2015 Webdesign, Webteksten, Online

Webbureaus vertellen graag dat ze mooie websites maken. Digitale hoogstandjes, die bezoekers inpakken met grafische en visuele effecten, en dat is leuk meegenomen. In het beste geval kunnen ze je ook een handig, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk cms-systeem aanbieden waarmee je, zonder hun tussenkomst, teksten en beeldmateriaal zal kunnen aanpassen. Ook dat is een opsteker van formaat voor bedrijven die van plan zijn hun website op lange termijn te onderhouden en te updaten, zodat het een actief marketinginstrument wordt en blijft.

Zorg dat vooraf de juiste vragen worden gesteld

Het risico is reëel dat ze vaag blijven over de manier waarop ze je website zullen bouwen en hoe ze je daarbij willen betrekken. Aangezien je zelf maar zelden bezig bent met het maken van nieuwe websites, hecht je daar misschien weinig belang aan. Nochtans zal dit vroeg of laat een cruciale vergissing blijken.

Je mag van je webbureau om te beginnen eisen dat ze geïnteresseerd zijn in wat je activiteiten precies zijn. En in de manier waarop jij met je klanten en andere belanghebbende partijen omgaat. In je bedrijfsprocessen. Als ze daar geen vragen over stellen, kan je je afvragen hoe ze te weten zullen komen wat ze in de kijker moeten plaatsen. Uiteraard moeten ze je ook vragen wat je concreet met je website wil bereiken. Meer contactaanvragen, meer leads, meer downloads, meer omzet,…?

Vergeet hen op jouw beurt vooral ook niet te vragen hoe ze die informatie concreet op je site gaan vertalen in de informatiearchitectuur, in de teksten, titels, beelden, call to actions en of ze die content zelf zullen creëren? Is dat niet het geval, dan zal je naar een derde partij op zoek moeten gaan die daarvoor kan zorgen.

Wat zit er in de doos? En wie stopt het erin?

Vergeet je die cruciale vragen te stellen en verzuimt je webbureau je daarover te informeren, dan dreig je een dure lege doos te kopen. Over enkele maanden zal je immers van je leverancier de vraag krijgen om je content via het gebruiksvriendelijk cms-systeem op te laden. Als niemand het initiatief genomen heeft om actiegerichte teksten te schrijven, dan sta je even ver als voorheen. Dan zal je snel je toevlucht zoeken in verouderde teksten vol algemeenheden, die je bijvoorbeeld ooit hebt gebruikt voor een bedrijfsfolder, of in stockfoto’s die je ergens hebt gekocht en die even later ook kunnen opduiken bij je concurrent.

Kortom: de leverancier bij wie je aanklopt om je professionele website te maken, moet je de juiste vragen stellen, zodat je als leek op zijn minst in staat kan zijn om naar antwoorden te zoeken. Doet hij dat niet, dan zal je investering nooit een optimale oplossing zijn voor de bedrijfsgroei die je voor ogen hebt.

Vond je dit artikel interessant?

Vul je e-mailadres in en krijg mijn artikels in je mailbox

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

Koen denkt mee, leeft zich in, structureert de informatie en gebruikt een verhelderende schrijfstijl die geen extra vragen oproept.