Vakantiewerk voor de schoolwebsite

Hoe communiceren scholen met ouders en (toekomstige) leerlingen via hun website? Hoe leggen ze op een makkelijke en positieve manier uit wat hun project inhoudt en wat ze te bieden hebben? Hoe positioneren ze zich? Wij hebben een paar schoolwebsites gescreend en er zijn er maar weinig die met een onderscheiding op hun rapport kunnen pronken. Daarom hebben we enkele aandachtspunten bijeen gesprokkeld.

Unieke meerwaarde

Vraag je af wie je bezoekers zijn en wat ze op je website komen zoeken. Beperk je tot de essentie. Veel kans dat ze vooral willen weten waarin je school het verschil maakt en waarom ze hun kinderen naar die van jou moeten sturen en niet naar die aan de overkant van de straat. Zet je unieke meerwaarde en vedette op de homepagina.

Studiekeuze

Leg eenvoudig en schematisch uit wat leerlingen kunnen studeren. Ga er nooit vanuit dat leerlingen en ouders de structuur van het secundaire onderwijs kennen, want dat is zelden het geval. Bied je een nieuwe richting aan? Leg goed uit wat die precies inhoudt en waarom je hiervoor zou kiezen.

Geen stockfoto’s

Vermijd stockfoto’s want die duiken morgen ook bij de concurrentie op. Ze zijn dodelijk als je je site en je school ‘een eigen gezicht’ wil geven. Er lopen honderden ‘fotomodellen’ op de speelplaats die wat graag zullen poseren om de banner van je website op te vrolijken.

Fier op je schoolvisie

Vermijd ellenlange, wollige prozateksten over je opvoedingsproject of visie. Vat ze samen in één of meerdere kernwoorden en wees er vervolgens fier op. Pak ermee uit en beschouw ze als een verkoopargument. Op één van de schoolsite stond iets als: “Eén van de sleutelwoorden op onze school is ‘openheid’. Wij zijn een school waar we anderen respecteren in hun anders-zijn.” Dat is duidelijk en kan niet verkeerd begrepen worden.

Getuigenissen

Laat oud-leerlingen en hun ouders aan het woord. Misschien is één van je oud-leerlingen eerste minister geworden, heeft hij intussen een schooltje opgericht in Nepal of denkt hij met weemoed terug aan de leraar geschiedenis die hem een studiemethode heeft bijgebracht. Wat wordt er over de school verteld in de lokale pers?

Personaliseer

De sfeer en kwaliteit op een school wordt vooral bepaald door de mensen die er dag in dag uit een ziel in stoppen. Lesgevers, opvoeders, directieleden, schoonmakers, onderhoudspersoneel, keukenpersoneel,…. Allemaal ambassadeurs die een schooljaar lang de kans krijgen om leerlingen te inspireren, coachen en motiveren (en wellicht ook irriteren J). Laat die mensen zichzelf voorstellen. Wie zijn ze? Waar geloven zij in en wat willen ze bij leerlingen teweegbrengen? Waarom hebben ze voor het onderwijs gekozen?

Creëer dynamiek

Op een school gebeurt er zoveel meer dan lesgeven. Maak van je schoolsite een dynamische tool en leg de link met je Facebook en Twitter zodat bezoekers je meteen ook op de sociale media kunnen volgen. Moedig ouders en leerlingen aan te participeren en te communiceren. Het is meteen een gouden kans om voor je leerlingen een voorbeeld te stellen hoe je op een verstandige manier met sociale media kan omgaan.

Vond je dit artikel interessant?

Vul je e-mailadres in en krijg mijn artikels in je mailbox

Koen denkt mee, leeft zich in, structureert de informatie en gebruikt een verhelderende schrijfstijl die geen extra vragen oproept.