10 basisregels, en de basisregel der basisregels, voor functionele commerciële websites

Geschreven door Koen Lauwereyns 27 06 2017 Webteksten, Copywriting, Online, copywriter

Om functioneel te zijn moet de inhoud van je website - dat is de combinatie van vaste webteksten, beeldmateriaal, video en de structuur - aan een paar basisregels voldoen. Ongeacht of je de zorg voor die content nu zelf verzorgt of uitbesteedt, je kan aan de hand van 10 basisregels verifiëren of jouw website alles op een rij heeft om je bedrijfsplannen en je omzet te ondersteunen. 

De basisregel der basisregels krijg je meteen cadeau. Zorg ervoor dat je website geen lege doos is. Vul de doos met relevante informatie en vraag je pas daarna af welke mooie, rode strik je er kan rond knopen.

  1. Je staat er versteld van op hoeveel websites je hard moet zoeken om te achterhalen wat de corebusiness van de onderneming in kwestie nu eigenlijk is. Vertel dus meteen wat je doet.
  2. Kom zo snel mogelijk ter zake. In plaats van online oeverloos te moeten zoeken naar een leverancier die tegemoet komt aan zijn reële behoefte, wil hij veel liever genieten van je product of dienst. 
  3. Jij bent de beste, je hebt het meeste ervaring en je levert ongetwijfeld maatwerk, maar voorbij deze clichés wil je potentiële klant vooral weten hoe je hem wil helpen. Hou dus op met over jezelf praten maar leef je in in je klant en schrijf je tekst vanuit dat standpunt
  4. Vertel niet enkel wat je bedrijf doet maar ook vooral waarom en hoe je het doet. In wat je doet ben je wellicht niet uniek maar de reden waarom je het doet en je aanpak zijn dat misschien wel.
  5. Je lezer heeft geen tijd voor praatjes. Schrijf een boek als je je literaire talenten wil botvieren.
  6. Zeg klaar en duidelijk wat je op dit ogenblik van je bezoeker verlangt. Wil je dat hij je belt? Dat hij meteen iets koopt en je verder met rust laat? Dat hij op iets klikt?
  7. Besef dat je bezoeker zal twijfelen aan je goede intenties. Hij zal in jou misschien wel een schimmige cybercrimineel zien die op je centen of je privacy uit is. Laat bijgevolg geen kansen liggen om vertrouwen te wekken en anticipeer op mogelijk wantrouwen.
  8. Als je niet kort kan zijn, wees dan tenminste relevant. Mensen lezen niet graag op een scherm tenzij wat je schrijft boeit en doet verder lezen.
  9. Schrijf geen spelfouten. Veel kans dat je lezer je dt-fout heeft gezien maar niet dat je een remedie tegen kanker hebt gevonden.
  10. Probeer consequent te zijn met jij of u. En als dat niet lukt: wees dan consequent in je inconsequenties. 


Benieuwd hoe ik je met je copywriting en marketing kan helpen?
Contacteer mij

Lees ook:
Vertel in de hoofdtitel van je homepagina wat je hoofdactiviteit is

Je website moet een frituur zijn waar het licht brandt en het vet heet staat

Praat niet over jezelf maar over de behoeften van je klanten

Geef ons een verhaal en vergroot je kansen op een happy ending

Maak het de prins gemakkelijk om Doornroosje wakker te kussen

Zeg duidelijk wat je van je websitebezoeker verwacht

Vertrouw mij verdomme!

Lengte doet er wel toe

Spelfouten zijn slecht voor je omzet

Kies je voor u of gebruikt u ook je?

Vond je dit artikel interessant?

Vul je e-mailadres in en krijg mijn artikels in je mailbox

Emmanuelle Adam

De jarenlange ervaring in HR, communicatie en marketing laat zich duidelijk voelen en dat zorgt voor een erg interessante mix. KLA-4 Communicatie is voor Cofely dan ook een betrouwbare en aangename partner.