Achter deze titel staat geen punt

Geschreven door Koen Lauwereyns 19 05 2015 Schrijftips, Copywriting, copywriter

net als de komma het vraagteken en het uitroepteken is de punt een handig hulpmiddel om de leesbaarheid van een tekst te bevorderen zonder leestekens is het voor de lezer puzzelen geblazen om de boodschap van een tekst te begrijpen zondigen tegen de interpunctieregels is zonder meer nefast als je een geschreven boodschap gebruikt om van de ontvanger snel iets gedaan te krijgen dat is bijvoorbeeld het geval op commerciële websites die de aandacht van bezoekers in amper enkele seconden moeten kunnen vatten 

Voor wie nog volgt

Voor de lezers die nog niet afgehaakt zijn: leestekens, zoals de punt, zijn handige dingen die we met zorg moeten gebruiken om ons in de geschreven taal verstaanbaar te maken. Maar dat betekent ook dat je ze niet nodeloos moet gebruiken. Een punt bijvoorbeeld dient om het einde van een zin aan te duiden. Aangezien een titel ook een zin is, kan je er dus vanuit gaan dat daar ook een punt hoort maar dat is niet zo. De witregel die na een titel volgt of elke andere vormelijke ingreep in de lay-out van je drager maakt voldoende duidelijk dat je zin eindigt.

Als je titel uit verschillende zinnen bestaat, schrijf je wel een leesteken middenin maar nooit op het einde.

‘Club Brugge zet er een punt achter. Blauw-zwart in de rouw’

Tenzij de tweede zin een vraag of een uitroep is!

‘Club Brugge zet er een punt achter. Wat nu blauw-zwart?’

 

Benieuwd hoe ik je met je copywriting en marketing kan helpen?
Contacteer mij

Vond je dit artikel interessant?

Vul je e-mailadres in en krijg mijn artikels in je mailbox

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

Stéphanie De Longueville

C’est un métier proche du travail de journaliste, mais qui nécessite un vrai talent de copy. Koen fait cela très bien ! Il est pro, respecte les délais et réalise un suivi efficace.